Rainer Maria Rilke

Rilke w obrazach

Rzym 1904

Dzisiaj nadeszły fotografie małych rzeźb Klary. Ten siedzący chłopak z wysoko podniesionymi kolanami i teraz jeszcze mnie zdumiewa, tyle w jego postawie prostoty, a zarazem wielkości. Można go sobie wyobrazić jako olbrzyma. W nim cała Klara Westhoff; wszystko tu jest ciszą i miłością, jak jej słowa, lecz równocześnie mogły to śpiewać ogromne chóry, a głos ich rozlegałby się w dalekich przestrzeniach. I to właśnie stanowi o jej rzeźbiarstwie, to wyraża jej sztukę, która kształtuje każdy dzień jej życia.

— Rilke w swym „Dzienniku z Worpswede”, 26 XI 1900, przeł. W. Markowska

rilke-rzym-1904

Rilke i Klara w Rzymie na rzadko publikowanej fotografii (bardziej znane jest inne zdjęcie z tego samego atelier), na której wyraźnie widać, że Rilke był od swej żony trochę niższy.